שחזור מפרקים ורצועות

שחזור מפרקים ורצועות בצעירים

גם צעירים עלולים לסבול מבעיות מפרקים הדורשות מענה ניתוחי בשלב כלשהו. לדוגמה, דלקת מפרקים כרונית אידיופתית של גיל הילדות (Juvenile Idiopathic Arthritis), נקראת כך מכיוון שהיא מתרחשת בבני 16 ומטה. בעיות נוספות יכולות להיות פריקה חוזרת של המפרקים, פציעות ספורט ועוד.

עד לפני שני עשורים, הרופאים נמנעו עד כמה שניתן מהחלפת מפרקים במטופלים מתחת לגיל 60. זאת מכיוון שאיכות המשתלים המלאכותיים ועמידותם, הצריכו ניתוחים חוזרים אחרי עשור או שניים, בשל שחיקה הנובעת מעומס מתמשך. לאנשים צעירים הוצע אז טיפול חלופי שנקרא קיבוע מפרק, שאומנם לא פתר את הבעיה התפקודית, אבל צמצם משמעותית את הכאבים.

התקדמות המחקר והמדע

כיום, עם ההתפתחויות המשמעותיות בהנדסת חומרים, נוצרו משתלים מלאכותיים עמידים במיוחד בפני שחיקה ועומס. משתלים אלו מאפשרים לבצע ניתוחי החלפת מפרקים גם בבני הגיל הצעיר. מעל 80% מהמשתלים המודרניים יכולים להחזיק מעמד לפחות 25 שנים, הודות לקצב השחיקה האיטי שלהם.

רק כדי לסבר את העין, עובי המשתלים המודרניים הוא כ-5 מילימטרים והם נשחקים בקצב של 0.03 מילימטר לשנה; זאת לעומת המשתלים הישנים יותר – שנשחקו בקצב מהיר פי 10 (של 0.3 מילימטר בשנה). בנוסף, כיום ניתן להחליף גם חלקים ספציפיים במשתל, בל להחליף את המשתל כולו.

התמחות בהחלפת מפרקים ורצועות בגיל צעיר

ד"ר סטיבן וולקס הוא מומחה בשחזור מפרקים ורצועות בצעירים, והוא מבצע מחקר מתמשך בנושא זה. כמו תמיד, ההחלטה האם לבצע ניתוח החלפת מפרקים נתון לשיקול דעתו המקצועי של הרופא, בהתאם למצבו של המטופל. כאשר אין תגובה לטיפולים שמרניים (שינוי אורח חיים, תרופות, פיזיותרפיה) והכאבים עזים מדי, עד כדי הגבלת יכולת התנועה – נכנסת לתמונה האופציה הכירורגית.

בעוד שטיפולים שמרניים, ובעיקר אלו מהסוג התרופתי, נועדו בעיקר להקל על כאבים ולגרום להפוגה במחלה – הם בדרך כלל לא מיועדים לספק פתרון אמיתי ללב הבעיה (אלא רק לסימפטומים). זאת בניגוד לפתרונות ניתוחיים, המטפלים בשורש הבעיה ומובילים בדרך כלל לירידה משמעותית במדדי הכאב, המוגבלות התנועתית ועוד.

בהתאם לסיטואציה המונחת לפתחו, יחליט הרופא המנתח באיזו שיטת ניתוח להשתמש וכן מהי הגישה הניתוחית הדרושה (קדמית, אחורית, צדדית). בהקשר זה ראוי לזכור כי לבחירת הגישה הניתוחית, אין השפעה על סיכויי ההצלחה של ההליך.

Steven Velkes - Orthopedic Surgeon

דוקטור סטיבן וולקס הוא מומחה לכירורגיה אורתופדית, בדגש על החלפת מפרקים, אונקולוגיה אורתופדית, רפואת ספורט, טראומה וכן מחלות ניווניות ודלקתיות.

פוסטים אחרונים

webdev  oribsn אורי בן-סימון - מומחה וורדפרס ומפתח full stack מנוסה