מתי הזמן הנכון לניתוח החלפת מפרק ברך / ירך

ravi-patel-VMGAbeeJTKo-unsplash-1200x800.jpg

בגוף האדם יש 68 מפרקים שונים, המהווים נקודות מפגש בין עצמות, שרירים וגידים ומאפשרים לנו את טווח התנועות המוכר והידוע. מפרקים הם למעשה מסבים כדוריים העשויים עצם, שאליהם מחוברות העצמות. אלמלא מסבים אלו, העצמות היו נשחקות עד מהרה – והיינו נמצאים במצב תמידי של כאב, דלקת ושלל בעיות נוספות.

לפי נתוני עמותת ענבר, כ-10 אחוזים מאוכלוסיית ישראל סובלים ממחלה ראומטית כלשהי (מחלה הפוגעת במפרקים, שרירים, שלד, גידים וסחוס). כיום ידועות יותר מ-100 מחלות ראומטיות שונות, הפוגעות באחת או יותר ממערכות הגוף שהוזכרו – דלקת מפרקים שגרונית, דלקת מפרקים ניוונית (אוסטאוארתריטיס), זאבת, דלקת חוליות מקשחת וכן מחלות ראומטיות האופיינות לצעירים כגון דלקת מפרקים כרונית אידיופתית (JIA).

מתי צריך להחליף מפרקי ברך או ירך

ניתוחים להחלפת מפרק ברך וירך הם מן הנפוצים ביותר בתחום הכירורגיה האורתופדית; זאת בעיקר בשל העובדה הפשוטה, שמפרקים אלו נושאים חלק ניכר ממשקל הגוף העובר דרכם. לדוגמה, עד שנת 2030 מספר ניתוחי החלפת הברך צפוי לגדול לכדי 1.2 מיליון בארה"ב. מעבר לכך, בגילאים מתקדמים מפרקים אלו סובלים מדרגה מסוימת של שחיקה ו/או ניוון, המובילים לדלקות, לכאבים ולסיבוכים נוספים הדורשים טיפול.

הקריטריון העיקרי והחשוב ביותר שיקבע האם יש צורך בניתוח – הוא קודם כל חוות דעתו של הרופא המומחה. לאחר שכשלו כל הטיפולים השמרניים, ובהינתן דרגות כאב חזקות – גדלים הסיכויים לביצוע הליך כירורגי להחלפת המפרק הבעייתי.

בהקשר זה חשוב מאוד לזכור, שאין להציע הליך כירורגי להחלפת מפרק כאפשרות הטיפולית הראשונה, בלי שבוצעו הטיפולים השמרניים קודם לכן: ירידה במשקל, פעילות גופנית מתונה, פיזיותרפיה, תרופות וכל טיפול רלוונטי אחר שאינו כולל ניתוח. מעבר לכך צריכה להיות פגיעה משמעותית במפרק, בדרך כלל כזו הנראית באמצעות צילום רנטגן, MRI או CT (זאת בנוסף על תלונות המטופל על כאבים, נוקשות, איבוד כושר תנועה ועוד).

כמו בכל מקרה של בעיה אורתופדית – לא מומלץ לחכות עד שהכאבים יהיו גדולים מנשוא, או עד שיכולת התנועה תוגבל ואזור המפרק יהיה נוקשה. ככל שתקדימו לפנות לרופא מומחה לקבלת ייעוץ וטיפול מתאים, כך תוכלו להימנע מבעיות בהמשך הדרך. גם אם מדובר בבעיה המשפיעה אך ורק על מפרק אחד ולא על כמה מפרקים במקביל, הזנחה והתעלמות עלולים לעלות ביוקר.

ד"ר סטיבן וולקס הוא כירורג אורתופדי מומחה בהחלפת מפרקים, שחזור רצועות וטיפול בטראומות של המפרק. לד"ר וולקס ניסיון רב-שנים, המאפשר לו לאבחן במדויק את הבעיה ולתת מענה מקצועי ויעיל בכל מצב.

אל תחכו לרגע האחרון – צרו קשר לקבלת ייעוץ וטיפול.

Steven Velkes - Orthopedic Surgeon

דוקטור סטיבן וולקס הוא מומחה לכירורגיה אורתופדית, בדגש על החלפת מפרקים, אונקולוגיה אורתופדית, רפואת ספורט, טראומה וכן מחלות ניווניות ודלקתיות.

פוסטים אחרונים

webdev  oribsn אורי בן-סימון - מומחה וורדפרס ומפתח full stack מנוסה